De wereld redden door je autobanden op te pompen. Het klinkt overdreven, maar eigenlijk is het zo gek nog niet. Want een beter milieu met de juiste bandenspanning kan.
Het Klimaatakkoord van Parijs gaat voor de één te ver en voor de ander niet ver genoeg. Maar als we de komende twaalf jaar onze CO2 uitstoot met 49% willen verminderen, moeten we creatief nadenken over hoe we deze doelstelling gaan behalen. Daarom wordt alles dat bijdraagt aan CO2 uitstoot onder de loep genomen, en dus ook autobanden.
Het Klimaatakkoord is opgedeeld in 5 tafels die op hun beurt weer onderverdeeld zijn in werkgroepen. De Mobiliteitstafel heeft een werkgroep banden en valt op door het gebrek aan intern conflict. Alle deelnemers zijn het er over eens: bandenspanning kan significant bijdragen.
Onderspanning verhoogt het brandstofverbruik gemiddeld met 3,5 procent. Verder slijten de banden ook sneller: een proces waar veel grof en fijnstof bij vrij komt. Die 3,5% lijkt misschien niet veel, maar als je rekening houdt met het aantal voertuigen op de weg en de kilometers die er jaarlijks gereden worden dan telt het snel op.
Goede bandenspanning heeft dus wel degelijk potentieel grote impact op de CO2 uitstoot. En het is een oplossing die voor handen ligt. Volgens Bertho Eckhardt, voorzitter van BOVAG, “kan Nederland maximaal één megaton CO2 besparen als iedereen op goede bandenspanning rijdt”. Het Klimaatakkoord heeft de werkgroep Mobiliteit de doelstelling opgelegd om vóór 2030 zeven megaton CO2 besparen. Dan is één megaton een hele grote bijdrage.
Alle personenauto’s gebouwd sinds 2014 komen standaard met een ingebouwde TPMS oplossing. Professionele vrachtwagenbedrijven maken dan weer vaak gebruik van bandenservice partners. Een hele grote stap in de juiste richting, maar wat met de wagens waar er geen lampje gaat branden als het tijd is om je banden op te pompen?
In Nederland rijden in 2018 nog 6.243.013 auto’s ouder dan vier jaar, en onderzoek onder vrachtwagens toont aan dat 40-60% van vrachtwagens met onderspanning rondrijdt. Als de professional al moeite heeft met het bijhouden van de banden, dan is het geen grote sprong om te stellen dat particulieren het wellicht niet veel beter doen.
En hoewel de juiste bandenspanning impact heeft op verbruik, veiligheid en milieu, het is toch een lastige opgave voor velen. Een gewoonte maken van je bandenspanning checken is een gedragsverandering en dat is niet gemakkelijk voor de mens, hoe klein dan ook.
FOBO TPMS is dan ook een eenvoudige oplossing doordat het permanent en continue inzicht geeft in de actuele bandenspanning. Het systeem is het meest nauwkeurige op de markt en geeft direct een melding zodra een band tegen onderspanning aanraakt.
Kijk voor meer informatie op https://fobo-tpms.nl/
Comments are closed.