Als verdeler wil je op alle vragen antwoord kunnen bieden. En het liefste niet een theoretisch antwoord, maar een ‘we hebben het persoonlijk onder extreme condities getest’ antwoord. En hoewel de wegen hier in Europa over het algemeen van goede kwaliteit zijn, weet je maar nooit wat je onderweg tegen kunt komen. Net daarom zijn FOBO Tyre en FOBO Tyre Plus ontworpen om in alle soorten terreinen en weeromstandigheden zekerheid te geven. Wij namen de proef op de som en trokken een week lang de Afrikaanse bush in met FOBO Tyre Plus.
Installatie van FOBO TPMS is gemakkelijk: binnen 10 minuten was het systeem geïnstalleerd en konden wij op zoek naar avontuur.
Een safari is een fenomenaal avontuur; van de kuddes wildebeesten die voorbij razen tot bronstige olifanten die je landrover durven chargeren en leeuwinnen die streng over hun pasgeboren welpen waken, je weet nooit wat er vanachter het volgende bosje verschijnt. Net daarom is het zo belangrijk om met een goed onderhouden voertuig op pad te gaan. Hoewel een safari prima veilig is, kan dat heel snel omslaan als je plots stil valt. Niet alleen vanwege de wilde dieren maar ook simpelweg vanwege de onherbergzame omgeving. Temperaturen van 40° en meer zijn hier niet uitzonderlijk dus je wilt vooral niet hulpeloos midden in de wildernis rondhangen terwijl je de lokale automonteur probeert te bereiken met je walkietalkie.
Het reservaat waar wij waren heeft veel zandweggetjes, maar de minder gebaande paden zijn behoorlijk steil, met af en toe een fikse kei precies waar je hem niet verwacht. Hier rijd je gemiddeld een band per week lek, gegarandeerd, en dus een ideale testomgeving voor FOBO Tyre Plus. Nu is een lekke band geen onoverkoomlijk probleem wanneer het op een zandweg gebeurt, maar een wat lastiger gegeven als je net op een helling vol rotsblokken staat. Een week lang reden wij probleemloos rond in dit prachtige natuurreservaat. Genietend van al het natuurschoon wierpen we af en toe een blik op onze telefoon om te kijken hoe de sensoren en app het deden in een gebied met maar bar weinig mobiel bereik (laat staan een 4G verbinding). De Bluetooth verbinding werkte foutloos en onze FOBO Tyre Plus sensoren gaven continue een accuraat inzicht in de status van de banden.
We gingen dan ook vol vertrouwen op zoek naar die twee jonge mannetjesleeuwen die na de herfstregens het reservaat binnen waren komen wandelen. Goede foto’s moet je opzoeken; die komen niet zomaar aangewaaid. Niet lang na ons vertrek begon het systeem te piepen. Een blik op de app toonde ons dat de linkerachterband wat zachter stond dan de rest. Geen probleem, het terrein was ruiger dan de zandweggetjes, dus uiteraard beginnen de banden te ‘werken’. Een paar steile beklimmingen en afdalingen over de rotsen verder komen de waarschuwingen steeds vaker voor en inderdaad, we hadden een lekke band. Het kon natuurlijk een langzaam lek zijn, en we stonden niet op een handige plek om die band te verwisselen, dus we bleven doorzetten.
Offroad en op zoek naar de jonge mannetjesleeuwen
Met één oog op de weg, een half oog op het wild en het andere halve oog op de FOBO app, reden verder tot het overduidelijk werd dat nu toch echt het moment was om actie te ondernemen. Op slechts een paar minuten tijd was de spanning afgelopen van 2.9 bar naar 1.5 bar. Op een mooi vlak stuk reden we het pad af en na een ‘wild check’ konden we aan onze bandenwissel beginnen. Het probleem werd al snel duidelijk: geen schade door het terrein, maar een ordinaire schroef. Het laatste wat je verwacht tegen te komen in de natuur (waarschijnlijk kwam deze dan ook van ergens rondom onze lodge). De banden van een 4WD zijn in het algemeen sterker dan een standaard autoband en kunnen veel hebben. Maar een schroef in combinatie met het ruwe terrein was ook voor deze band teveel.
Van 2.9 bar naar 1.5 in een paar minuten. Het gebeurt waar en wanneer je dit het minste verwacht.
Dankzij het continue inzicht via de FOBO App zagen wij op tijd dat er zich een probleem voordeed en konden we een veilige plek uitzoeken om de band te verwisselen. Al bij al een moment waarop we dubbel blij waren: een snelle en veilige bandenwissel én een positieve praktijktest voor FOBO TPMS. En die twee mannetjesleeuwen? Die zijn we helaas misgelopen die dag, of misschien hebben ze zich vanuit de bosjes liggen verkneukelen over die rare tweevoeters die met zware ronden dingen liepen te sleuren. De olifanten daarentegen zijn we nog veel tegenkomen die week. Bronstig en al.
Comments are closed.