Onderzoek van TNO toont aan dat banden met onderspanning sneller slijten. Bij 20% onderspanning slijten banden al 25% sneller. Als je nagaat dat een gemiddelde personenautoband daar al op zit bij 0.5 bar onderspanning en een vrachtwagenband bij 1.7 bar, dan kan je voorstellen dat er veel banden onnodig snel slijten. Het wordt zelfs ingeschat dat 60% van alle auto’s en 40-60% van alle vrachtwagens op onderspanning rijden. Nederland telt 8,7 miljoen personenauto’s en 200.000 vrachtwagens, trekkers en speciaal voertuigen. En dan houden we nog geeneens rekening met alle bestelbussen, caravans, aanhangers, campers, bussen en motoren. Dat zijn veel banden die een stuk eerder vervangen moeten worden dan had gekund. Deze bandenslijtage heeft grote impact op het milieu.
Dat is leuk voor de bandenindustrie maar minder leuk voor het milieu want een band is niet biologisch afbreekbaar. Banden bestaan uit meer dan alleen rubber. Sterker nog: banden bestaan uit giftige stoffen die van de weg zo de weilanden, sloten en bermen inspoelen. In banden zit namelijk materiaal als: zwavel, silica, zinkoxide, staal en verschillende soorten kunststof. Daarom komt er bij bandenslijtage zowel fijnstof als grof stof vrij. Fijnstof komt in onze longen en grof stof komt in onze grond en, op termijn, zelfs in ons drinkwater. Niet een heel fijn idee. Gelukkig wordt ons drinkwater goed gefilterd, maar zelfs dan komen er toch microdeeltjes door, net zoals dat met plastic gebeurt.
Bandenspanning draagt bij aan het Klimaatakkoord
Datzelfde TNO onderzoek toont ook aan dat auto’s die met 20% onderspanning rijden wel 4% meer brandstof verbruiken. Als we een gemiddelde nemen van de eerder vermelde schatting en voor het gemak zeggen dat 50% van alle voertuigen met onderspanning rijdt, dan stoot Nederland veel onnodige kilo’s CO2 uit. Volgens de Klimaattafel mobiliteit blijkt dat inderdaad ook zo te zijn. Deze heeft uitgerekend dat personenauto’s 0,6 Mton CO2 en wegtransport 0,18-0,8 Mton CO2 uitstoot zouden kunnen besparen door met de juiste bandenspanning te rijden. Dat is veel uitstoot, sterker nog, samen opgeteld is dat significant meer dan de door het PBL berekende besparing van 0,1-0,5 Mton uit het Klimaatakkoord.
Dit kan aangevuld worden met verbeterde wegen gericht op betere rolweerstand, meer bewustwording over banden labels en beter rijgedrag. Op die manier zouden we zelfs tot 40% brandstof kunnen besparen. Maar alleen al door goed bandenmanagement kan Nederland dus vrij eenvoudig een grote stap maken in haar klimaatdoelstellingen. Los van de impact die onderspanning heeft op veiligheid (een goed onderwerp voor een volgende blogpost). Het is dan ook begrijpelijk dat de Rijksoverheid veel reclame maakt over bandenspanning, vooral nu, zo rond de seizoenswisseling.
Grote impact op het klimaat en portemonnee
Als we de extra verbruikte banden en liters brandstof uitdrukken in geld dan gooien we gezamenlijk veel Euro’s over de balk. Het is niet mogelijk om te voorkomen dat banden op termijn zachter worden. Banden lopen namelijk uit zichzelf langzaam leeg door minuscule perforaties in het materiaal. Puncties en opstoten met stoepranden versnellen dit proces. Maar we kunnen een grote impact hebben op het klimaat en onze portemonnee door beter met onze banden om te gaan. FOBO TPMS maakt dit een stuk eenvoudiger en waarschuwt wanneer banden op onderspanning raken. Zo hoeft u dit niet periodiek handmatig te controleren en rijdt u ook tussen controles niet op onderspanning.
Kijk voor meer informatie hier in onze webshop.
Comments are closed.