Waarom is bandenspanning zo belangrijk?
Onderzoek heeft bewezen dat bandenspanning belangrijk is als je bandenslijtage tegen wilt gaan en verkeersveiligheid wilt verhogen, maar het heeft ook impact op je brandstofverbruik en uitstoot. Sterker nog, het heeft zelfs invloed op je geluidsemissie. Allemaal actuele verbeterpunten. Nu kan je aan verlies van bandenspanning op zich weinig doen, buiten regelmatig controleren en bijvullen. Dat is nu eenmaal zo, je fietsbanden moet je tenslotte ook oppompen. Maar je kan er wel beter controle over krijgen met behulp van een Tire Pressure Monitoring System of TPMS.
Wat veroorzaakt onderspanning eigenlijk?
De twee voornaamste oorzaken van onderspanning zijn osmose (de chemische afbraak van het rubber door blootstelling aan lucht) en beschadiging van de band. Afhankelijk van de band kan osmose leiden tot een verlies van 0.3 bar per maand. Dat lijkt niet veel, maar een verlies van zelfs 0.17 bar per maand is op jaarbasis 2 bar, oftewel 20% van je totale spanning. Een lekkend ventiel, kleine perforaties in de band, een spijker, een stoeprand raken of zelfs te hard remmen kan al gauw versneld luchtverlies veroorzaken.
Een pro onderhoudt zijn wagen netjes dus dit zou toch niet zo’n groot probleem mogen zijn?
Als vrachtwagenchauffeur is je wagen je broodwinning dus de meesten onderhouden hem natuurlijk goed. Maar je bandenspanning nakijken kost al snel een half uurtje dat je niet altijd hebt. Ook krijgt niet iedere chauffeur hier evenveel training over. Je kan als vlooteigenaar een servicecontract afsluiten waarbij de banden periodiek worden gecontroleerd. Maar vaak gebeurt dit steekproefsgewijs en wordt er alleen op basis van bandprofiel en visuele schade gecontroleerd om tijd te besparen. De bandenspanning wordt alleen periodiek nagelopen. Dat is voor de meeste banden voldoende, maar niet voor de uitschieters, waar de schade of drukverlies tussen controles plaats vind. Dan wordt een TPMS dat ‘real time’ inzicht geeft een interessante tool om kosten te besparen en veiligheid te verhogen.
Hoe bedoel je, kostenbesparend?
Er zijn een aantal dingen die je geld kosten als je een wagen de weg op stuurt. Slijtage van banden is daar bijvoorbeeld één van, het brandstofverbruik een ander. Uiteraard hangt je brandstofverbruik af van je belading, of je berg af of berg op rijdt, en hoe snel je dat doet. Met andere woorden brandstofverbruik is afhankelijk van de weerstand die een voertuig moet overwinnen om zich voort te bewegen. Banden met een grotere onderspanning hebben een grotere rolweerstand. Ze staan zachter en ‘plakken’ meer aan de weg. Ergens is dit heel logisch. Met een zachte band fietsen is ook veel zwaarder. Voor een vrachtwagen met honderden pk’s is dat niet anders. Onderzoek door TNO heeft aangetoond dat een vrachtwagen met 20% onderspanning 2-4% meer brandstof verbruikt.
De juiste bandenspanning is niet vanzelfsprekend. En de verkeerde spanning heeft onnodige kosten als gevolg, zoals verhoogde brandstof verbruik.
Volgende week in deel 2 van deze blogpost serie over het belang van bandenspanning in zwaar transport kijken we naar de overige kosten waar bandenspanning invloed op heeft.
Comments are closed.